2012. április 20., péntek

Fánkvacsora


Nagymamakaja. Mint a mákos guba, a hájas tészta meg a fahéjas szilvával jól megrakott kelt tészta. Régen, ha nagyi nekifogott, mindig két vájlinggal készített és általában egy szem sem  nem érte meg a másnapot. (Jó természetűnek aligha nevezhető nagyim a konyhában szerezte legelévülhetetlenebb érdemeit, hosszan sorolhatnám... )

Nekem viszont eddig csak lapi-nyomi fánkocskákat sikerült sütnöm, el is ment volna tőle a kedvem, csak hát a farsang ebben az évben is kényszerítő tényező volt.
De nem azért gasztroblogger az ember lánya, hogy ne tudja, merre induljon a tökéletes recept keresésére. Moha fánkjai azóta már többször is készültek nálunk, mindig épp olyan gyönyörűek és szalagosak voltak,  amilyet megálmodtam -talán kivehető a szalag még ezen az esti fotón is-, és sosem érték meg a másnapot, épp mint a régi szép időkben.


Szalagos farsangi fánk

Hozzávalók: 70 dkg finomliszt, 10 dkg porcukor, 1 tojás, 3 tojássárgája, 7 dkg olvasztott vaj, 1/2 dl rum, 3 dl tej, 3,5 dkg friss élesztő, 1 teáskanál vaníliakivonat, 1 narancs reszelt héja, 1 liter olaj a sütéshez, porcukor és baracklekvár a tálaláshoz
Elkészítés: A lisztet dagasztótálba tettem és a közepében mélyedést alakítottam ki.  Ebbe morzsoltam az élesztőt és hozzászórtam a cukrot,  majd felöntöttem némi meglangyosított tejjel és elkavargattam. Letakarva hagytam, hogy az élesztő 15 perc alatt felfusson.
Hozzáadtam a többi alapanyagot, és hagytam a robotgépnek, hogy alaposan kidagassza. Langyos helyen, letakarva 40 percig kelesztettem. A megkelt tésztát lisztezett deszkára borítva másfél ujjnyi vastagra nyújtottam. 6 cm átmérőjű fánkszaggatóval fánkokat szúrtam belőle. A maradékot összegyúrtam és addig nyújtottam-szaggattam, amíg a tészta el nem fogyott. Körülbelül 30 db fánk lett belőle.
Letakarva fél órán át pihentettem őket. Nagyobb, fedeles lábosban olajat melegítettem, legalább kétujjnyi magasan. Kis lángon kell sütni, különben nyers marad a belseje.
Sütés előtt a fánkok közepét jól benyomtam a mutatóujjammal, és a lyukkal lefelé tettem az olajba őket. Fedő alatt kell sütni nagyjából 1,5 percig, majd a másik oldalukra fordítva, fedő nélkül is ennyi ideig. A kisült fánkokat papírtörlőre szedtem, hogy a felesleges olajat lecsorogjonróluk.Porcukorral meghintve, házi baracklekvárral tálaltam.

Nincsenek megjegyzések: