2008. szeptember 8., hétfő

Golyóleves II.

Becsületből hozzáfényképeztem a levesgolyócskákat is. Mert ugye övék az érdem. Pocinak nem is nagyon tűnik fel, hogy néhány golyóbis kedvéért komoly mennyiségű zöldséget kanalaz be.

Talán észrevettétek, hogy visszafogottan fűszerezem a krémleveseimet. Nem véletlenül: ízkavalkád helyett sokkal finomabbnak tartom az egyszerű, de harmonikus párosításokat, szeretem, ha a zöldség valódi ízét minden más csak kiemeli, nem pedig elnyomja.


Cukkini krémleves

Nyersen nem kedvelem a cukkinit, kásás fura állaga, kesernyés íze miatt, megsütve viszont csodás, a kedvencem. Éppen ezért úgy gondoltam, a legfinomabb krémleves akkor készül belőle, ha nem csak úgy belepottyantom a fövő vízbe, hanem elősütöm. Persze az így keletkezett finom barnás pörkanyag a leves színének nem kedvez, az íznek viszont annál inkább.
Az apró cukkinik közt gyakran van kesernyés, én ha tehetem, a méretesebb példányokat választom.

Hozzávalók: 1 nagy (saláta)cukkini, olívaolaj, negyed citrom leve, 2 dl tejszín, só
Elkészítés: A cukkinit hosszában kettévágtam, kikapartam a magházát, majd felszeleteltem.
A wokban felhevítettem kevés olívaolajat, és a cukkinit közepes lángon megsütöttem, folyamatosan kavargatva. A sót hozzáadhatjuk a sütés közben is, így hamarabb összeesik, vagy a végén -én ez utóbbit preferálom.
Ezután magasabb falú fazékba raktam át,felöntöttem 1,5 l vízzel és miután felfőtt, még 1 percet főztem kis lángon. Botmixerrel pürésítettem, felengedtem tejszínnel, majd kevés citrommal ízesítettem. Alighogy felforrt, levettem a tűzről.
A cukkini nem igényel sűrítést (keményítőt, krumplit, stb...), sőt ha így túl sűrű lenne, vizet ízlés szerint lehet még hozzáadni.
Legközelebb kipróbálom úgy is, hogy a citromot elhagyom, és tejszín helyett joghurttal habarom.

És még egy ráadás, kivételesen fénykép nélkül. Csak mert nekem ez a kedvencem.

Hagymakrémleves

Hozzávalók: 4 közepes fej hagyma, 4 közepes burgonya, olívaolaj, 1 púpozott tk madras curry, diónyi gyömbér, só, bors, 2 dl tejszín
Elkészítés: A hagymát meghámozom, fölkarikázom, majd olívaolajon kis lángon dinsztelni kezdem. Amikor összeesik, felöntöm bő liternyi vízzel, sózom, borsot török bele, majd hozzáadom a meghámozott, apróra kockázott krumplit. Belereszelem a gyömbért, hozzákeverem a curryt.
Amikor a krumpli megpuhult, botmixerrel pépesítem. Felöntöm tejszínnel, és amint felforrt, elzárom alatta a lángot.

4 megjegyzés:

Unknown írta...

Hogyan kell ezeket a golyóbisokat elképzelni? Látom a csomagolást, de nem tudom mi van benne. Vagy tán csak kis kanállal forgatsz ki golyókat a zöldségekből? Habár akkor nem lenne ott a zacsi a háttérben ... Hmm, mindenesetre vedd tippként, ha sutyiban a golyóbisokról sima zöldséggolyókra szeretnél váltani ;)

A cukkíniknél épp a kisebbeket részesítem előnyben, mert több ízük van, s nem olyan kásásak. Ezt a keserűséget még nem tapasztaltam cukkíniknél - bár mondjuk nyersen szinte sose fogyasztom ;) A sárga cukkíni még kevésbé kásás, majd próbáld ki, ha belebotlasz ;)

JD írta...

Szia! Amikor a nagyobbik fiam bölcsis lett és elkezdte nem szeretni a zöldségeket a levesben, mi is a krémleveseket részesítettül előnyben (ez most is tart). S a vonzerő nálunk is a levesgyöngy volt, mellé pedig mindig meg kellett szórni a levest reszelt sajttal is.
Ki fogom próbálni a változataidat mindenképpen :)

VOKinga írta...

BEATBULL, szerintem olajban ropogósra sütött csurgatott tészta lehet, biztosan házilag is elkészíthető lenne, nekem viszont sajnos erre már nincs időm. Zöldséggolyó tipp klassz, de a kisfőnökeim nem értékelnék. Épp abban a korban vannak, amikor örülni kell, ha valamit jóízűen megesznek. :) Számomra egyébként ezeknek a leveseknek a tökéletes betétje a pár perccel a főzési idő előtt belepottyantott máj lenne, épp csak hogy rugalmasra főjön. De sajna a májat valamiért egyik gyerkőc sem csípi.
Cukkini: tudom, hogy legtöbben a kicsiket preferálják, és sokan mondják, hogy sosem találkoztak még keserűvel, én azonban szerencsétlen lehetek, mert jópárszor futottam már keserű példányokba, pedig csak nagyon jó minőségű, friss zöldséget veszek. De talán épp a lágyabb íze az oka, hogy én a nagyobbat kedvelem. Sajnos sárga még sosem jött velem szembe, különben biztosan a kosaramban landolt volna.

JD, érdekes ez, mikor egyik nap még szeretnek valamit, másnap ránézni sem hajlandók. Kicsinek annyira imádták a zöldségeket, most leginkább csak akkor ízlik nekik, ha nem látják, mit is esznek. :)
Szerencsére nagyon változatosan készíthetők ezek a levesek, találhatsz még itt a blogon egy currys burgonyakrémlevest is, az is eszméletlen finom, a régi mamihamin pedig a vöröslencse-krémleves, nálunk igazi családi kedvenc. Ti milyeneket szoktatok főzni?

JD írta...

Nálunk legkedveltebb a tejszínes zöldségkrémleves, a sajtkrémleves és a burgonyakrém leves, amit pl. nálam is megtalálsz (www.jdkonyha.blogspot.com). Ha pedig nem volt időm, a kész levest turmixoltam le (pl. a húslevest zöldségekkel, hússal, tésztával vagy daragaluskával együtt - és máris krémleves lett:))).
Na majd kukkollak továbbra is :)